40% af den danske befolkning har det

Hvad er parodontose?

Parodontose er en sygdom, der forekommer hos ca 40% af den danske befolkning. Det er en kronisk sygdom i munden, som oftest kræver en vedligeholdelsesbehandling og en væsentlig egen indsats for at holdes nede.

Parodontose skyldes en vedvarende betændelse i tandens omkringliggende væv (støttevæv), herunder den knogle, som tandroden sidder fast i. Betændelsen starter altid i tandkødet som tandkødsbetændelse, hvorfra den breder sig til støttevævene. Både ved tandkødsbetændelse og parodontose er der tale om organismens reaktion på bakterier, som sidder på tænderne.

Hvem behandler din parodontose?

Hos Tandlægerne på Nuuks plads er du i sikre hænder. Tandlæge Yana Lausten Thomsen har en diplom uddannelse i parodontose fra universitetet i Nice, Frankrig, hvilket sikrer dig en behandling af bedste kvalitet

Hvordan behandles parodontosen?

Det sker tit, at vores patienter spørger ind til røntgenstråling, og om det er skadeligt. Men selv om det ikke helt kan undgås at man blive udsat for en vis grad af stråling med et røntgenbillede, så er det i så små doser, at det ikke anses for skadeligt.

De nye og moderne røntgenapparater afgiver nemlig i dag en meget lille stråledosis, der svarer til et døgns baggrundsstråling.

For at sammenligne med en mere almindelig situation, svarer mængden af stråling, man får under røntgen til det du ville få under en flyvetur på en time. Det er altså meget små mængder, som ikke har nogen sundhedsskadelig effekt.

Hvad kan man selv gøre

Det er væsentligt at opretholde en optimal mundhygiejne, have en sund livsførelse, herunder undlade at ryge, holde pertentligt rent mellem tænderne med mellemrumsbørster. Samt spise sund, sukkerfri mad. Endvidere bør man selv være opmærksom på om der er perioder, hvor tandkødet hæver op, og man måske skulle besøge os en ekstra gang for rensning. Det er vigtigt, at få behandlet generelle sygdomme i kroppen som diabetes og hjertesygdomme.

Parodontose er blevet kædet sammen med sygdomme som osteoporose, hjertekarsygdomme, diabetes, reumatoid artrit, alzheimers sygdom, psoriasis og pakinsons sygdom.

Man kan ved medlemskab af Danmark reducerer udgifterne til parodontosebehandling.

Vi glæder os til at hjælpe dig.